Matúš Jarolín - Všetko okolo teba bolo vymyslené presne takými ľuďmi, ako si ty sám

Autor: Aktivita zvyšuje úspech
Kategória: Blog
Dátum: 15.08.2016
54
852d
2008
Blog 15.08.2016

 
Meno: Matúš Jarolín
Univerzita: Paneurópska vysoká škola v Bratislave
Program:  Právo
Ročník: Absolvent
Pracovná pozícia:  Predseda NGO, konateľ spoločnosti
Vek: 24

 

 

Ahoj Matúš. Už je to rok, čo si úspešné ukončil svoje štúdium na výške. Čo ťa viedlo k štúdiu práva?

Štúdium práva som vždy považoval za skvelý spôsob, akým sa naučiť viac o fungovaní spoločnosti. Pre mňa právo predstavuje pravidlá života okolo nás, ktoré je potrebné sa naučiť pre akúkoľvek oblasť, v ktorej potom budem pôsobiť. Právnikom som však nikdy netúžil byť,  a to už vôbec nie za podmienok, aké sú v súčasnosti na tomto trhu (5 ročná koncipientska prax atď...).

 

Ako vyzeral tvoj vysokoškolský život? Venoval si sa nejakým mimoškolským aktivitám?

Takmer celé moje štúdium som sa snažil niečomu na škole venovať. V určitých momentoch asi viac ako samotnému štúdiu. Zhruba 3 roky som viedol Erasmus Student Network na mojej škole a spoločne s ostatnými v celej Bratislave. Okrem toho som využíval všetky príležitosti, ktoré na fakulte boli. Zúčastnil som sa právnických súťaží Jessup vo Washington DC ako aj FIAC (Frankfurt Investment Arbitration Moot Court) vo Frankfurte, Kieve a Paríži. Všetky tie moje aktivity akosi viedli k international prostrediu. Považoval som to za veľmi dôležité pretože mi veľmi otvorili oči a obzory. Zážitok, keď prvý krát prídete na Jessup je neopísateľný slovami. Napríklad vďaka tejto súťaži mám veľa známych v naozaj exotických krajinách ako Etiopia, Afganistan alebo Nepál. Pracoval som aj ako asistent generálneho tajomníka Paneurópskej únie na Slovensku. Počas VŠ som sa naozaj nenudil. Všetko toto viedlo k vytvoreniu vlastnej značky Future Generation Europe, ktorej sa venujem dodnes.

 

Čo ti priniesla škola a činnosť člena v ESN? Pripravili ťa „na život“ ?

Čo sa týka prínosu, je toho tak veľa, že ani neviem kde poriadne začať. Škola bola predovšetkým taký ten framework, kde som sa dostával do kontaktu s ostatnými príležitosťami. Čo sa týka školy samotnej, PEVŠ považujem za skvelú školu, som rád, že to bol môj výber. Samozrejme problém je univerzálny - spôsob, akým sa učí na každej slovenskej fakulte. Ide príliš do teórie a menej do praxe. Z hľadiska odbornosti ma však škola naučila, kde čo hľadať a to je dôležité. Do života som však finišom školy určite „ready“ nebol. To je ako myslieť si, že po autoškole vieme všetci šoférovať.

ESN na druhej strane bol taký ten prienik do praktických vecí. Bolo viacero aspektov, prečo by som aktívnu participáciu na niečom odporučil naozaj každému vysokoškolákovi. Mňa na tom vždy bavil ten komunitný aspekt. Stretávali sa úplne odlišní ľudia, ktorí majú spoločný cieľ, a ten cieľ nie je len opiť sa niekde pod intrákom. Komunita dávala vždy pocit príslušnosti,  a čo si budeme klamať – všetci chceme niekde patriť. Možno viac ako samotná práca pre ERASMUS študentov som sa videl v hlavne v rozvoji organizácie. S parťákom Tomášom Hajduškom sme vždy razili štruktúru organizácie ako kvázi-firmu. Cieľom bolo čo najviac zlepšiť nás a všetkých, s ktorými sme pracovali. Podobné veci vás taktiež naučia kreativite a analytickému mysleniu. Stále je čo zlepšovať, nikdy sa nenudíte.

 

Ako to s tebou vyzerá rok po výške? Na čom momentálne pracuješ?

Momentálne som vo fáze, kedy pripravujem novú štruktúru našej organizácie FGE a rozbeh našich projektov v ďalšej sezóne, predovšetkým projekt Mini-Erasmus, ktorý chceme posunúť na úplne nový level. Okrem toho rozbieham svoje ostatné aktivity a píšem rigoróznu prácu.

 

Ako vznikol projekt Mini-Erasmus?

Myšlienka projektu vznikla ešte počas môjho štúdia na Gymnázium v Partizánskom, kedy som bol v pochybách, kam presne má smerovať moja budúcnosť. Bolo to úplne spontánne. Chápal som, že nech sa na strednej škole snažia ako chcú, nemajú šancu nám poskytnúť aktuálny prehľad o celom trhu VŠ. Tak ma napadlo – prečo by som sa tam nemohol ísť pozrieť aj sám? Nie však formou burzy VŠ alebo DOD, to sú marketingové akcie škôl. Mne chýbal skutočný pohľad a kontakt s vysokoškolským prostredím. Samozrejme vtedy som nemal šancu niečo také zorganizovať. Veci majú svoj čas a ja som nadobudol dostatok sebadôvery až príchodom ľudí, s ktorými pracujem posledné dva roky.

 

Čo je cieľom  ME a pre koho je určený?

Projekt je určený pre všetkých tých, ktorí sú v tom bode v akom som bol kedysi ja – žiakov stredných škôl, ktorí chcú vedieť, čo príde ďalej a chcú zobrať svoje rozhodnutie do vlastných rúk. My sme však vždy boli megalománi a aj preto úlohu projektu stále inovujeme a ponúkame ho pre väčší počet ľudí. Pochopili sme, že žiaci si vyberajú školu a nerozmýšlajú čo bude ďalej. Preto našim cieľom teraz je sprostredkovať im aj kontakt so zamestnávateľmi v rôznych oblastiach. Študenti by nemali študovať len preto, aby niečo študovali, ale aby mali jasnú predstavu ako reálne trh vyzerá a bude vyzerať keď školu skončia. Myslím si, že študent môže ísť študovať naozaj všetko, ale mal by vedieť o dôsledkoch svojej voľby. Niektoré časti trhu práce sú úplne prepchaté, iné majú stály deficit. Aj o tomto by mal ten študent vedieť. Ako absolvent práva vidím, že dnešní stredoškoláci nemajú ani šajnu o tom, čo to je koncipientská prax, za akých podmienok tam budú pracovať a ako dlho to bude trvať. Netvrdím, že cieľ byť advokátom je zlý. Človek by však mal vedieť aj o tom negatívnom, čo ho čaká, to je v každej profesii. Len vtedy sa môže rozhodnúť. Integrácia informácií na všetkych leveloch – stredné školy, vysoké školy, trh práce je niečo, čo chceme prostredníctvom projektu Mini-Erasmus ponúknuť.

 

Môžeš nám podrobnejšie opísať ako prebieha celý projekt?

Projekt je budovaný tak, aby priniesol zážitkovou formou informácie cieľovej skupine. Uprednostňuje neformálny prístup, pretože toho formálneho majú žiaci väčšinou už plný krk. Tým ho logicky odmietajú. Projekt trvá necelý týždeň, dvakrát za akademický rok. V rámci programu žiaci navštevujú skutočné prednášky a semináre, spoznávajú sa so skutočnými študentmi. Okrem toho sa snažíme žiakom sprostredkovať kontakt so zamestnávateľmi, absolventmi, priniesť rôzne networkingové príležitosti, kde sa zoznámia s NGO zástupcami, firmami. Prinášame taktiež workshopy na pragmatické témy, ktoré by sa v škole nikdy neučili. Sme hrdí na to, že tento projekt je atraktívny pre trénerov, ktorí si nechávajú platiť za svoje služby nemalé peniaze, sú naozaj profesionáli a našich účastníkom ponúkajú tieto služby pro bono. Cieľom tejto kombinácie je žiakov neformálne zabaviť, ukázať im väčší svet a podnietiť ich k aktivizmu.

 

Prostredníctvom svojich projektov si sa teda zameral najmä na rozvoj stredoškolákov. Myslíš si, že vysokoškolskí študenti majú dostatok príležitostí na sebarozvoj popri štúdiu?

Majú, ale nevidia ich. Zastávam názor, že v princípe každý jeden študent by sa vedel aktívne angažovať – pluralita možností je už tak veľká, že každý si vie niečo nájsť. Podľa mňa je tu obrovské množstvo príležitostí na strane ponuky a zároveň existuje aj kvalitný dopyt zo strany študentov. Vzniká však paradoxná situácia – ponuka a dopyt so sebou nevedia komunikovať. Je tu toho proste tak veľa, že študent, ktorý by aj chcel, sa na to po chvíli vykašle, pretože nevie kde a ako začať hľadať príležitosti. Jeden z našich cieľov ako organizácie je do tohto procesu vstúpiť a sprostredkovať tieto možnosti.


Čo považuješ doposiaľ za svoj najväčší úspech?

Za svoj najväčší úspech považujem rozbehnutie značky FG Europe. Hrdý som hlavne na to, že sme vznikli tak povediac na zelenej lúke a dokázali priniesť niečo, čo tu nebolo. V dnešnej dobe je to naozaj ťažké.

 

Akú radu by si dal súčasným študentom?

Zábava je podstatná, ale na tú si nájdeš vždy čas. Rozmýšlaj však aj ako aktívne využiješ čas na vysokej škole. Je to tá najlepšia príležitosť spoznať tvojích budúcich biznis partnerov a kopu iných ľudí, ktorí ťa niekam posunú. Ja viem, že sa ti nechce a nerobiť nič je ľahšie. Potom to ale bude už len ťažšie. Preto makaj na sebe, spoznávaj ľudí, rozhoduj sa podľa faktov a nie podľa toho čo si myslíš, že tak je. Väčšinou to tak naozaj nie je.

Okrem toho, nenechaj si nahovoriť do hlavy, že to čo chceš robiť nemá zmysel. Uvedom si vždy, že všetko okolo teba bolo vymyslené presne takými ľuďmi, ako si ty sám.

 

Aké máš plány/ ciele do budúcna?

Rád by som čo najviac zautomatizoval organizáciu, nech aj ostatným členom interného tímu dajú tieto projekty to, čo dávajú v osobnom rozvoji mne a ostatným zakladateľom. Určite by som bol rád, keby sme činonsť mohli expandovať do zahraničia. Pre mňa osobne je cieľom ďalej pracovať na konceptoch, ktoré budú prepájať ponuky príležitostí a dopyt, ktorý na stredných a vysokých školách existuje. Okrem toho rozvíjam svoje aktivity ako konateľ, čo je pre mňa úplne nová výzva. 

 

Prečtajte si tiež článok o úspešnom absolventovi Žilinskej univerzity, ktorý je dôkazom toho, že vďaka pracovitosti a naberaní praxe už počas štúdia sa v odbore, ktorý študujete, zamestnať naozaj dá. 

 

 

Rozhovor spracovala Paula Michlíková,  © AZU - Aktivita Zvyšuje Úspech, 2016 . Tento článok vznikol v rámci série popularizačných článkov úspešných absolventov slovenských vysokých škôl.