Michal, tvorca (nad)Štandardu

Autor: Aktivita zvyšuje úspech
Kategória: Blog
Dátum: 13.04.2017
0
611d
988
Blog 13.04.2017

Síce asi nie veľa ľudí vie, ako vyzerá rastlina kávovníka, ale zato „kávičkovanie“ je u nás viac než zvyk. A keďže Michal Molčan pochopil, že sa patrí hovoriť o zvykoch na svetovej úrovni, oplatí sa zadať si do vyhľadávača okrem rastliny kávovníka i názov časopisu Standart. Svetový časopis so slovenskými koreňmi sa prebíja komerčným a virtuálnym svetom ako maják pre čitateľov túžiacich po inakosti... povedzme pri šálke kávy.

  • Miško, aké sú silné vlastnosti časopisu, ktorý si veľmi úspešne a relatívne rýchlo našiel miesto na celosvetovom trhu, najmä medzi milovníkmi kávy?

Silných stránok vidíme my (a verím, že aj naši čitatelia) viacero. Rád by som vypichol hlavné tri:
Prvou je formát. Rozhodli sme sa robiť kvalitný tlačený magazín, ktorý je založený na kombinácii dobrej (a nielen kávovej) žurnalistike a písania, dizajnu a celkovej produkcii. Práve táto kombinácia má v dnešnej digitálnej dobe veľké opodstatnenie - veľa ľudí oceňuje precízne zostavený magazín, ktorý má informačnú a estetickú hodnotu, vydrží mesiace a zároveň je hmotný. Času mimo displeja telefónu a počítača si užívame čoraz menej, takže o to viac je ten čas vzácnejší.

Druhou je reklama. Nemáme žiadnu klasickú inzerciu - v každom čísle formujeme niekoľko kreatívnych partnerstiev so svetovými značkami, s ktorými sa stotožňujeme na hodnotovej a kvalitatívnej úrovni. Je to elegantná a efektívna forma spolupráce, ktorá funguje nám všetkým.

Treťou je obchodný model. Standart sa predáva v takmer 300 kaviarňach a kníhkupectvách v 57 krajinách sveta, s väčšinou ktorých máme priame vzťahy. Tzn. žiadny gigantický distribútor, od ktorého sme závislí. Okrem toho sa sústreďujeme na budovanie komunity predplatiteľov, ktorí Standart dostanú do schránky každé tri mesiace, vždy spolu so zaujímavou výberovou kávou.

  •  Mnohí krajania, ktorí „prerazili“ v zahraničí, na domáce zázemie akoby zabudli a celá ich energia sa sústredila na zahraničný trh. Čím to je, že Standart stále vychádza i doma? :)

Komunita v Čechách a na Slovensku je pre nás domáca pôda, na ktorej sme vyrástli. Záujem o kávovú kultúru tu je obrovský, a práve preto som rád, že Standart vie aspoň malou čiastkou tomu záujmu pomôcť a podporiť ho. K tomu okrem časopisu prispeje v máji i kreatívny festival, zaujímavý pre všetkých nadšencov prípravy a konzumácie kávy (pozn. viac o festivale -  http://bit.ly/2oDOP4d).

  • Pôsobíš uvoľnene a zároveň rozvážne a vytrvalo. Sú to tvoje silné stránky, ktoré ťa dostali tam, kde si, alebo si ich získal až časom a tajomstvo úspechu bolo niekde inde?

Na odhalenie tajomstva úspechu som ešte príliš mladý, neskúsený a ani zďaleka tak úspešný :). Ale hej, verím, že spomenuté tri silné stránky v určite miere obsahujem, no stále je mega veľa toho, čo je treba zlepšovať a učiť sa. Najviac ma naučila moja práca a osobná skúsenosť (pokus/omyl) a okolie: rodina, priatelia a kolegovia, od ktorých čerpám veľa inšpirácie.

  • So zvyšujúcim sa záujmom a prestížou vzniká určite i väčšia zodpovednosť za kvalitu obsahu. Ako si Standart drží alebo zvyšuje štandard, aby sa čitateľom dostalo do rúk vždy kvalitné čítanie? Koľkými očami prejde obsah čísla, kým sa dostane do tlače?

Výborná otázka. Kvalitu obsahu majú u nás v tíme na zodpovednosti dvaja ľudia - textovú časť rieši Luke, ktorý vyštudoval literatúru na Oxfordskej univerzite a vizuálnu Natália, ktorá má titul z produktového dizajnu. Práve títo dvaja ľudia sú pre Standart kľúčoví - udržujú vzťahy s viac ako 60-timi (častokrát prestížnymi) spisovateľmi, fotografmi a ilustrátormi z celého sveta, ktorí pre nás tvoria.

  • Tematicky sa dotýkate pomerne silného trhu so silnými väzbami. Akým spôsobom sa vám darí ostať nezávislým časopisom?

Princíp je založený na našom obchodnom modeli tvorenom z partnerstiev a priameho predaja kaviarňam a predplatiteľom. Na pochopenie je to veľmi jednoduchá, transparentná a obchodne efektívna forma práce. Budovanie vzťahov je beh na dlhú trať a trvá roky, no verím, že bežať sme začali dobre. Zatiaľ sme schopní zdravo fungovať bez akýchkoľvek veľkých investorov alebo pôžičiek.

  • Časopis pomyselne spája všetky články „kávového“ reťazca – od pestovateľov, spracovávateľov, predajcov až po zákazníkov, konzumentov. Myslíš si alebo zažívaš to, že sa jednotlivé segmenty vzájomne vďaka existencii magazínu ešte viac priamo či nepriamo ovplyvňujú?

Na to, aby sme jednotlivé segmenty priamo alebo nepriamo (alebo merateľne) ovplyvňovali, sme stále iba kvapkou v mori, v ktorom je veľa žralokov. Je ale pravda, že dnes sme považovaní za jednu z najvplyvnejších a najkvalitnejších kávových publikácii na svete - preto verím, že záujem ľudí o kávovú kultúru, ktorý naším formátom podporujeme, niečo málo ovplyvňovať môže.

  • Máš víziu, kam by si sa chcel ešte osobne posunúť a kam by si chcel posunúť i časopis? Uvažuješ prípadne i nad realizáciou úplne nového nápadu?

Nápadov sú plné šuplíky… Čo považujem za momentálne najdôležitejšie, je udržať si pozíciu lídra v Japonsku (minulý mesiac sme vydali prvé japonské číslo), začať sa sústreďovať viac na Severnú Ameriku a Austráliu a zároveň vytvárať pôdu na čínsku a kórejskú verziu Standartu. 

  • Veľa osobných či pracovných výpovedí v rozhovoroch si prezentoval v troch bodoch. Môžeš v závere v troch bodoch prezradiť, aké sú základné piliere, o ktoré sa opiera tvoja práca a ktoré ťa držia od počiatku podnikania a zatiaľ neopustili?

Haha, toto je super. Fakt som sa rozosmial, keď som si pri tejto otázke uvedomil, že i na prvú otázku som odpovedal v troch bodoch bez toho, aby som si to uvedomil. :D

Prvý pilier - empatia. Vedieť sa vcítiť do druhého človeka - či už je to kolega alebo obchodný klient, predstaviť si druhý pohľad a na základe toho reagovať. Je to práca a rozmýšľanie v súvislostiach.

Druhý pilier - výsledok. Keď dokončím to, čo som začal (to je jedno či je to článok, partnerstvo, cenová ponuka alebo ranný beh), je to pre mňa najsilnejší zdroj motivácie, ktorý ma posúva ďalej.

Tretí pilier - systém. Mám rád, keď veci majú štruktúru a poriadok. Verím, že vedieť problém efektívne “rozkúskovať” na viacero čiastkových vecí je kľúčové pre riadenie komplexných úloh. Proces a protokol mi dáva slobodu - môžem sa tak sústrediť na to aby obsah práce bol čo najzaujímavejší a mal jasno v tom ako, čo a dokedy mám dokončiť. Sám som nedospel ani zďaleka do dokonalej formy takejto práce, no je to niečo, čo sa snažím tlmočiť - snáď úspešne - svojmu tímu v Standarte.

Vďaka za rozhovor a inšpirácie. 

Ľubica Dopaterová
Fotografia: osobný archív Michala